Alla inlägg under maj 2016

Av Linda - 30 maj 2016 19:52

Nu kommer jag bli en sån här surkärring som säger precis vad jag tycker!
Läser så ofantligt många inlägg på diverse sociala medier om "diabetesföräldrar" som får PANIK för minsta lilla.. Herregud säger jag bara! I ena stunden säger de att "deras barn minsann ska ha en sån normal barndom som möjligt", i nästa tar de en bild på nåt ätbart "Kolhydrater någon???" för att en snäll människa helt plötsligt bjuder "ungen" på nåt gott!
Hur i helvete ( rent ut sagt!) får dessa barn en "normal uppväxt"? Min dotter skulle dö av skam om jag höll på sådär, vi höftar för all mat. Funkar skitbra! Skulle aldrig falla mig eller min man in att börja härja på restauranger, kaféer el andra "matställen" för att få reda på kolhydratinnehåll...bara för att kunna räkna hit och dit med insulin...
Varför denna jakt på det perfekta hba1c?? Hur fan gjorde mina föräldrar? När jag fick diagnosen (mitten av 80-talet) gav min mamma mig TVÅ sprutor om dagen, där fanns inte en tillstymmelse till att kunna ta blodsocker, eller räkna kvoter hit och dit.. Jag har ALDRIG hamnat i koma, finns inga förändringar på mina ögon.. Nä så jag säger bara; skit i jakten! Och framförallt låt barnen ta lite eget ansvar för sin sjukdom!!
Skickar med en liten "rolig" bild på mitt och dotterns diagram för dagen ? säger inte vems som är vems, men upp och ner går det ?

Av Linda - 29 maj 2016 16:27

Säger som rubriken: JÄVLA POLLEN!! Trots dubbel dos med tabletter, ögondroppar och nässpray är man trött...seg och orkeslös! Snälla ge mig regn så skiten försvinner ?
Har även de senaste dagarna haft en yrsel som kommer och går. Misstänker skarpt att det har nåde med allergi och diabetes att göra.. Inte kul alls, men snart borde de värsta tallpollena har försvunnit. Kämpa på är det som gäller!! Det tråkiga när man är orkeslös är ju just att man verkligen inte orkar nåt!! Allt bara slås ut...
Inte blir det bättre när sockret ligger som idag...
Puss på er
PS: kan ju alltid äta lite lakrisal om det kniper ???

Av Linda - 24 maj 2016 18:05

Värmen är här! Men, med värmen kommer också saker man inte räknat med!!
Jag/vi har tyvärr märkt att sensorerna till Libren sitter asdåligt! Klistret verkar inte funka i värmen. Tillsammans för sol, varma svettiga armar och svalkande duschar att de lossnar alldeles för snabbt!!!
Idag har inte mer än TVÅ lossnat på dottern, den första satt iofs i "hela" 4(!!) dagar, oerhört längre än den andra som lossnade efter 4 TIMMAR! Kan säga att humöret på den elvaåring inte var på topp ??
Ringde givetvis abbott för att reklamera. Har alltid tyckt att servicen från dem varit tiptopp. Men idag, ??, en oerhört oengagerad "grabb" som troligen läste nåt papper innantill i telefonen. Men men...fick iaf två nya "inom fem-sju arbetsdagar"..
Personligen har jag för tillfället övergett armarna för att istället placera libre-sensorn på magen. Funkar finfint ????

Puss på er

Av Linda - 22 maj 2016 00:18

Ojojoj vilken dag!! Efter en natt som enligt min libre varit LO nästan hela, började jag dagen med att ta ett "vanligt" blodsocker för att verkligen kolla om det stämde. Jo då, värdet 2,6 kom allt tillbaka. Och en sån liten diff är absolut helt ok anser jag. Tog enbart ytterst lite insulin till frukosten! Måste vara ärlig att säga att detta nog var det första "stock i fingret" på minst två månader!
Efter de vanliga morgon bestyren styrdes bilen mot Kalmar och IKEA! För och nästan hela em bestod av en hel del sk skenande runt i butiken (butikerna!) och bs pendlade mellan LO och 6.4 Inget insulin alls för min del till IKEAs kyckling m div tillbehör och chokladmousse.
Men sen kom den! Hemresan...och kvällen.. Ohojojojojooj!! ??? landade på stadiga 13.7 vid hemgång och tog då dagens andra dos med insulin..sen spontangrillning hos brorsan. God mat, snacks och godis! Konstant pumpat in insulin de senaste timmarna och har de senaste legat stadigt runt 15..men godis är gott.. Drack endast vatten dock! Mu visade mätaren fina 16.8 Så jag tar min korrdos på 2.15 e, borstar tänderna och kommer sova gott och (förhoppningsvis) länge ändå. För inte fan tänker jag vänta på att eländet vänder.. Det gör jag ju aldrig annars ???
Puss puss

Av Linda - 20 maj 2016 15:47

Orken är tillbaka! Underbart! En klapp på axeln till mig idag som, (efter nästan en veckas sjukdom och liggande i soffan igår mådde piss),städat hallen, rensat bort alla vinterkläder (bättre sent än aldrig!), skurat "sopskåpet" och till och med dammsugas och torkat golven på nedervåningen! Bannemig vad nöjd jag är ??? och detta på veckans lediga dag.
Kan heller inte klaga på bs, för plötsligt bara händer det!
Puss puss

Av Linda - 19 maj 2016 15:07

Jag ser disken som nu är ren i maskinen och skulle behöva plockas in i skåpen...orkar inte.
Jag ser den rena tvätten som skulle behöva läggas in i lådor och garderober...orkar inte.
Jag ser att det nog kan behöva dammsugas lite i hörnen...orkar inte.
Jag ser oxå mitt höga blodsocker, känner mina känningar...men idag är en sån dag...JAG ORKAR INTE!!
Tar en kaka, en kopp kaffe och en bok...sätter mig i en stol på altanen, benen på en annan, och önskar att morgondagen blir en ORKA dag..
??

Av Linda - 18 maj 2016 10:46

Libren är ett helt fantastiskt litet hjälpmedel. Både bra och lite halvdåligt att se hur kurvorna ser ut under dagen/natten. De senaste dagarna har jag haft lite feber vilket genast märks på värdena, och denna förbannade mens!!! Gaaaaahhh jag har haft d1 sen långt innan puberteten och jag kan fortfarande inte dosera till denna helvetesvecka.. Så de senaste gångerna skiter jag helt enkelt i det! Doserar lite efter eget tycke och funkar det är det endast en lyckoträff ?
Så nu, denna förmiddag hemma i soffan, anser jag mig vara värd en 88:an och en kopp kaffe.. Insulin till det? Ja, typ nån liten enhet för inte fan tänker jag räkna några jävla kolhydrater!! Frågor på det? Just ja!! Senaste hba1c..54 så nåt rätt blir det ju ???
Kram kram

Av Linda - 16 maj 2016 19:49

Inte skrivit på lääääänge men nu är det nog dags igen.
Att jobba (nästan heltid), ha diabetes och även ett barn med diabetes börjar ta ut sin rätt. Har i flera år jobbat 80% och det har varit helt lagom. Men förskollärare är inget bra jobb om man inte klarar av stress. Detta har jag fått erfara på den hårda vägen att jag tyvärr inte gör, längre måste tilläggas. Har jobbat i nästan 13 år och det är först nu som arbetet inte funkar längre.
Jag är ständigt trött, vissa nätter sover jag hit många timmar som helst och andra vaknar jag efter några få och kan inte somna om. Jag måste verkligen försöka att inte påverkas av jobbet på fritiden. Men det är inte lätt. Vikarier även stor bristvara, ibland lyckas man få tag i någon ny, som sen visar sig vara som ett till barn!! Gaaaah!
Att ha fått en libre underlättar verkligen vardagen. Men den gör oxå att jag ser exakt hur stressen påverkar mitt blodsocker! Jag trodde ärligen att jag var rätt duktig på hantera stressiga situationer....men nej inte ett dugg!!! Dottern bröt handleden för några veckor sedan, de timmar vi var på akuten, röntgen, gipsning mm., syntes tydligt på min kurva! Började vackert på runt 7 sen steg det långsamt hela kvällen och toppade fint på 21.... Usch och fy!

Tack för mig denna kalla majkväll.
Puss puss

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards