Alla inlägg under mars 2014

Av Linda - 18 mars 2014 19:07

Börjar bli evinnerligt trött på att pumpen havererar.. Jag har aldrig varit med om maken!! Hade animas 2020 i fyra år och visst det hände väl småsaker men den funkade!! Fick dock byta till animas vibe för ett och ett halvt år sedan. Deb jäveln har bara krånglat!!! I somras blev jag inlagd i två dygn med ketoacidos (stavad det så?) just för att pumpen inte doserade rätt. Då hade jag haft den i ett halvår! Idag havererade den jag fick som ny i juli!! Va fan!!
Pumpen varnade för låg batterinivå och då är det ju lika bra att byta. Men när jag satt i det nya batteriet hände ingenting!! Provade med ytterligare ett (satte i åt olika håll ifall det var felvänt) men icke! Denna gång pep pumpen till för att sedan inte göra mer... Lite panikartad ringer jag teknisk service för att få hjälp. Hon var mycket tillmötesgående men hade aldrig hört talas om detta och kunde inte göra annat än att skicka en ny, som kommer imorgon. Nåde pumpen om den inte funkar!!!

Nu kan jag säga började problemen!!! Att kunna få kontakt med rätt personer inom den svenska sjukvården!! Eftersom klockan bara var runt halv åtta började jag med att ringa 1177, men visste ju att de inte skulle kunna hjälpa. Ville ju dock bara prata med en jourhavande läkare som kunde hjälpa mig med hur mycket insulin jag skulle ta med penna. Det är några år sedan jag använde lantus och hade ingen aning om hur mycket som behövdes...
Blev av 1177 hänvisad till medmott som enligt henne skulle öppna kl 8.00
Icke! Halv nio! Ringde då växeln för att kunna bli kopplad förbi telefonsvarare och tjaffset om att bli uppringd en viss tid. Kände nu att mitt bs började stiga...
Det som hände sen var att jag blev kopplad till alla möjliga ställen och avsnäst av en surkärring som "inte har med pumpar att göra"!! Kom till samma surtant två gånger under mitt 25 min runomkopplande av sjukhuspersonal... Grrr!!! När jag för andra gången även blev kopplad till medicinavdelningen tyckte sjuksköterskan där synd om mig och tog saken i egna händer för att lösa mitt problem. Tack snälla du!!
Från att ha ringt och inte fått insulin sen strax efter sju tog det nästan två (!!!!) timmar innan jag fick någon hyfsad dos som sedan funkat.
Säger bara: tänk om pumpen havererat under natten och jag mått pissdåligt!! Vad hade hänt då??????

Tack för mig, hej...

Av Linda - 16 mars 2014 09:50

Våren är här med härligt väder och fågelkvitter. Tillsammans med detta har även magsjukan slagit till.. Huvaligen det är ingen höjdare alls.
Jag åkte på eländet natten till lördag och var igår halvdöd! Nu har livet börjat återvända och det är helt sjukt vad lite mat och insulin man kan klara sig på. Sen fredagskvällen har jag ätit två knäckebröd och två mackor.... Inte mycket det inte!!! Jag har bara fått det basalinsulin som pumpen är inställd på och har inte tagit något extra. Risken när man har magsjuka som diabetiker är ju dessa svältketoner... Måste dock säga att jag klarat mig hyffsat från dessa. Hade som mest 1.1 och det är ju inte så himla högt. Fick i mig några klunkar Coca-Cola och då sjönk de rätt bra..
Nu när jag slötittar på tvn hoppas jag att resten av familjen klarar sig och då framförallt dottern! Hon brukar bli oerhört sjuk när hon har magsjuka och det hoppas jag att vi slipper. Men blir hon sjuk så blir hon och då får vi väl helt enkelt ta det då...

Tack för mig. Hej!

Av Linda - 3 mars 2014 15:54

Vi har aldrig låtit vår dotter dricka vanlig läsk eller söt saft sen hon fick d1. Just av den anledning att man kan skada nervtrådar och annat grejs. Även att man kan ge insulin för att bryta ner sockret känner jag att det verkligen inte är värt risken. Alltså ger vi henne lightdrycker. Nu till mitt egentliga ämne.. Varför ska folk lägga sig i???

Vi var på kalas i helgen, inget konstigt med det. De vi var hos hade även köpt hem lightdricka till E för att hon skulle kunna dricka något. En annan gäst på kalaset tyckte helt plötsligt att det skulle vara en bra ide att börja argumentera varför man inte ska dricka light... Han fick nästan panik när han såg att han själv druckit av lightläsken!! Han kunde ju bli fet!!! För att lagra detta måste man dricka en hel del och jag kan ju bara berätta att han är rätt fet redan. Värdparet försökte lägga fram att det kanske inte var så lämpligt att diskutera light med mig som varit diabetiker i 28 år och även har en dotter med det.. Men minsann han fortsatte att argumentera för han var ju, enligt honom, rätt insatt i ämnet!! Är han diabetiker? Nej! Har han någon släkting med det? Nej!! Hur i helvete är man då "rätt insatt"??? Kanske för att han är fet??? Jag blir så irriterad när folk ska lägga sig i!! Jag tänker inte sluta ge min dotter lightdrycker, men för den skull får hon inte det varje dag! Händer bara någon gång i ibland och det är bannemig ingen fara i det!! Grrrr...

Tack för mig, hej!!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards